garage - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu garage - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu

garage

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg laura

17 April 2007 | Indonesië, Malang

Hallo allemaal,
ik ben weer helemaal opgeknapt en heb mijn activiteiten weer opgepakt. (en ja, ik doet het nu even rustig aan!)

Gister moesten we naar de imigrasi, voor Pim deze keer. Ik ging met Pipiet en Lana, erg gezellig dus. Helaas viel het licht bij de imigrasi uit en werd iedereen naar huis gestuurd. Wij moeten naar de garage met de auto omdat er iets kapot was. Er was een dag eerder iets geknapt en dat hadden ze voor nood met een ijzerdraadje opgelapt, maar ja, het moest gerepareerd worden! Dus wij niet naar een garage maar naar de Benkel(weet niet hoe je het schrijft), een onofficiele garage, waar mannetjes werken die zwart zijn van de smeer en olie. Deze mannetjes hebben geen nieuwe onderdelen maar 2e handse en kunnen in plaats van de onderdelen verwisselen ook veel repareren. Maar op hun eigen manier..
Pipiet en ik gingen maar even winkelen, kleren kijken en wat spulletjes kopen! Na 2 uur kwamen we terug en waren ze nog niet klaar met de auto. wij gingen maar koffie en thee drinken bij het vrouwtje dat een soort warungkje had. Ze was volgens Pipiet een beetje zielig omdat ze geen man en geen kinderen heeft. Ze was ook niet zo heel slim, bleek. Ze vroeg me over de hele dag 6 keer hetzelfde! Gelukkig heb ik geleerd even vriendelijk te blijven, zelfs bij de 6e keer. Pipiet begon een beetje in de stress te raken want we waren al vanaf 10 uur 's ochtends van huis en Pansje was dan alleen (met pim en Ibu) Maar goed, de auto was nog niet klaar en we moesten gewoon wachten. Pipiet en ik hadden tijdens het winkelen gegeten maar Lana nog niet. Hij vroeg me mee, en ja hoor... Er werd weer Bakso gegeten. Ik had besloten dat niet te eten omdat ik net ziek was geweest en nog niet weer scherp of vreemd had gegeten. Maar het rook zo lekker.. Lana kon me er niet bij laten zitten en bestelde een heel klein beetje voor me. 2 baksoballetjes Goreng, echt overheerlijk!! En es jeruk, een soort dunne sinaasappelsap met grote blokken ijs! Ook heerlijk. Officieel word es jeruk gemaakt door een jeruk (sinaasappel) uit te knijpen en daar water bij te doen, maar omdat dat vrij duur is is het ook gewoon in zakjes te koop. En het ijs, er werd me van te voren verteld dat niet te nemen, omdat dat van leidingwater is gemaakt. Tja, helaas is hier geen ander ijs te krijgen en ben ik er helemaal aan gewend. Ik ben er niet ziek van geweest! Wel even grappig om te vertellen hoe dat ijs vervoerd wordt.. In hele grote blokken van 1.5 meter lang gewoon in de becak en dat smelt dan onderweg beetje bij beetje. In Nederland zou dat echt niet kunnen, zou het verpakt moeten worden en schoon enzo.. Hier niet, hup, zo in de becak!
Maar de auto, die was na het eten van Bakso nog steeds niet klaar. Tot mijn verbazing kwamen er zelfs hamers aan te pas. Er werd flink getimmerd om schroeven weer op hun plek te krijgen en om alles weer op zijn plek te krijgen. Nou ja, zulke dingen kun je soms maar beter niet zien. Het relativeert als je bedenkt dat alle auto's zo worden gerepareerd en er maar weinig auto's onderweg uit elkaar vallen! Om 5 uur was onze auto klaar, waren we allemaal gaar van het wachten en wilden een bad nemen, want na een dag bij die zwarte mannetjes voel je jezelf net zo vies!
Thuis heerlijk gebadderd en lekker gegeten! En natuurlijk kon ik niet slapen, ik had de dagen ervoor zoveel geslapen dat ik mijn slaap had gehad! Gelukkig had Pim nog een paar nederlandse boeken gevonden en was er een leuke film op tv!
Zo, tot gauw allemaal!

  • 17 April 2007 - 07:19

    Maudy:

    Laura, gelukkig je bent weer beter, maar die es jeruk was niet zo goed gekozen, maar misschien is je maag er al helemaal aan gewend. Ja, wat dat vervoer van het ijs betreft.. dat is ginds; hier mág zoveel niet en toch zijn er mensen die minste geringste ziek van het eten worden. Het is maar wat je gewend bent!

    Ik las de nieuwe CV van Pim op de site en ben nu een heel stuk wijzer geworden.
    Heerlijk dat jullie daar zo genieten en vele ouders en kinderen gelukkig maken.

    We doen ons best hier en ik grijp letterlijk en figuurlijk alles aan als ik een gaatje zie ;-)

    Morgen de derde dagopvang voor onze ouderen en wij zijn ook uitgenodigd. Ik zal wel weer foto's maken.

    Werk en geniet ze; hier is het weer omgeslagen, koud dus.. 10°C minder!
    Hoeven we dus maar 1x per dag te mandiën.
    Doei en houd je taai!!!
    Liefs van ons beiden

  • 17 April 2007 - 09:14

    Fieke:

    mooi dat je weer beter bent! en een dikke kus!

  • 17 April 2007 - 11:07

    Oosen:

    Hoi Laura,
    Goede berichten.Ga zo verder en gij zult spinazie eten.Mijn idee van air es geen ijs, ook niet in de cola en zo.Je hebt weer een mooi verhaal geschreven.
    Ontvang een smok van ons en tot schrijfs.

  • 17 April 2007 - 14:02

    Mam:

    hoi lieverd, we zijn blij dat het weer goed gaat. De jongens zijn nu onderweg. Ik ben nu toch wel jaloers op ze omdat ze jou weer zien.Ik wens jullie hele prettige dagen toe.

  • 17 April 2007 - 14:38

    Pak Hans & Ibu Rika:

    Hallo Laura,
    Gelukkig ben je weer genezen! Eerst gekerokt (= rug bekrabben met een koperen munt, tegen kou, vermoeidheid, griep). Dus op de borst kerok is voor mij vreemd, heb ik nog nooit meegemaakt! Daarna de medicijnen voor de ziekte van Crohn moeten innemen. Gelukkig maar dat je die medicijnen op de laatste dag voor je vertrek naar Indonesië nog -na heel veel moeite- van Apotheek "Hanzeplein" hebt meegekren. Als je als Europeaan in Indonesië ziek wordt kun je beter niet naar een "dukun" (=traditioneel genezer)stappen, maar naar een Pusat Kesehaten Masyarakat (afgekort: PUSKESMAS), dat is een Volksgezondheidscentrum, alwaar een bevoegd arts aanwezig moet zijn! Misschien heb je het al van Pim (mag hem ook tutoyeren)gehoord, dat we een meisje (= Frandria) en een jongen (= Noval)van Katholieke lagere school Indriayasana hebben geadopteerd (financieel ondersteunen). Van Pim heb ik toestemming gekregen om met deze kinderen (en eventueel hun ouders in de Bahasa Indonesia te corresponderen. Leuk hè? Ook heeft Pim aangeboden om het graf van mijn vader in de wijk Sukun te bezoeken. Ik heb van hem begrepen dat de begraafplaats grenst aan de school. Van jou heb ik in één van je eerdere berichten reeds vernomen dat deze begraafplaats is verwaarloosd en dat de hele armen hun hutjes op de graven hebben gebouwd. Het gemeentebestuur van Malang laat dat oogluikend toe omdat ze prioriteiten stellen. Immers uang sudah habis (= het geld is al op)! Ik stel het zeer op prijs dat Pim het graf van mijn vader wil bezoeken. Ik zal hem wel er op wijzen, dat hij uiterst voorzichtig moet zijn omdat die arme mensen zich gauw bedreigd voelen als ze plotseling zo'n grote blond man zien! Ik denk wel dat kepala dessa/kampong (dessa/kamponghoofd)en/of polisi(= politie)begeleiding gewenst is! Laura pas goed op jezelf! Blijf gezond want ze hebben je nodig! Doe mijn hartelijke groeten aan Pim en Pipiet en uiteraard ook aan onze "nieuwe kleinkindereren" Frandria en Noval. Zeg ze maar: "Kakek dan Nenek di Negeri Belanda akan tulis surat dalam Bahasa Indonesia secepat mungkin dan juga akan kirim foto dari mereka.
    Vertaling: Grootvader en grootmoeder in Nederland zullen zo spoedig mogelijk een brief in de Bahasa Indonesia schrijven. Ook zullen ze een foto van hen sturen!

    Salam hangat,
    Pak Hans dan Ibu Rika.

  • 18 April 2007 - 07:25

    Hans:

    He topper!!

    Gelukkig weer beter dus!! Veel plezier met Eppo en Heiko!!

    Groeten Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Malang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2007

afscheid

27 Juni 2007

foto's

25 Juni 2007

de laatste daagjes

14 Juni 2007

druk druk druk

08 Juni 2007

surabaya
laura

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 55114

Voorgaande reizen:

10 Februari 2007 - 03 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: