blonde krullen - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu blonde krullen - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu

blonde krullen

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg laura

06 Maart 2007 | Indonesië, Malang

Hallo allemaal,
gister is er iets grappigs gebeurd! Ik zat in het internetcafe toen ik iemand zag met blonde krullen. Ik zag het niet helemaal goed, en omdat hier geen blanken zijn, dacht ik dat het een jongen met geblondeerd haar was. Totdat ze opstond en naar me toe kwam "Do you speek english?" "Yes!" "Where are you from?" "Holland!!" "Oh dan kunnen we gewoon Nederlands praten" Het was Mirjam, een meisje uit Utrecht, die hier al een half jaar woont en ook "social worker" is net als ik, maar dan voor een andere stichting, ook in Sukun! We raakten direct in gesprek en besloten gauw iets af te spreken. Inmiddels hebben we voor vanavond afgesproken! Leuk! Wel had ze een apart verhaal, mensen van die stichting waar ze voor werkt uit Nederland waren net in Malang aangekomen en een ervan ligt in het ziekenhuis met Malaria. Echt raar, want hier is geen Malaria! Toch schijnen ze er in het ziekenhuis voor te waarschuwen! Dus toen ik thuis kwam vertelde ik het direct aan Pim. Die zei dat er zo heel af en toe wel eens iemand Malaria krijgt, maar een epidemie komt niet voor. Dus hoef ik geen pillen te slikken (van 3 euro per stuk) Gelukkig maar!
Vandaag ben ik met Pipiet en Fatima naar juf Trees geweest. Juf Trees geeft les op de islamitische school "Alfata" (klinkt niet heel goed he?) maar het is een heel leuk islamitich schooltje. Ik wordt daar donderdag verwacht, want dan hebben de kleuters engelse les. (Tja, het kan hier allemaal...) Ze hebben een dure juf aangenomen (100.000 Rp per maand = nog geen 10 euro) maar dat is eigenlijk te duur, dus misschien kan ik die lessen gaan geven! Ja wat kun je kleuters nou leren in het engels? Maar goed, toch wel leuk om te kijken hoe het er op zo'n moslimschool aan toe gaat. Het schijnt heel anders te zijn dan op de Katholieke Indriya sana. Ik ben benieuwd!
Morgen naar Bhakti Luhur! Ook heel spannend!

  • 06 Maart 2007 - 10:37

    Martijn:

    hoi laura,
    leuk om te lezen wat je aan de andere kant van de wereld beleeft

  • 06 Maart 2007 - 11:05

    Maudy:

    Hé Laura ik zie mijn eigen scherm op het beeldscherm;-)De site lag er even uit wegens onderhoud stond erbij, dus kon ik niet eerder reageren.
    Leuk dat je een landgenote hebt ontmoet, het wordt steeds spannender....
    Laura ik kon vanmorgen maar niet weer in slaap komen en lag maar te denken aan die kindertjes daar. Als ik nou jouw bank/gironummer krijg -in een gewone mail- kun jij dan zorgen dat die kindertjes die zondag komen wat lekkers krijgen? Ook gewoon om Novi's verjaardag daar te vieren? Laat me snel weten of dat kan en dan maak ik direct geld over.

    Hoe was het in Bakti Luhur? Deze maand vertrekt een vriend van ons via Thailand-Australia naar Java en hoopt er in april te zijn. Hij heeft alle gegevens over Suvono en wil langs komen. Pipiet weet er al van. Ik zal deze site naar hem toezenden, dan kent je vast een beetje;-)

    Zo dadelijk komen de 'helpers' voor de flyers en Hans en Rika zijn ook van de partij.

    Tot de volgende keer.

  • 06 Maart 2007 - 20:44

    Pak Hans & Ibuy Rika:

    Hallo Laura,
    Al jouw berichten heb ik heel aandachtig gelezen, helaas kon Pak Hans op al die berichten niet eerder reageren. Even een dipje en druk gehad met andere zaken. Maar je hoeft je geen zorgen om ons te maken. Ik ben heel trots op jou als mijn "murid Bahasa Indonesia" (=leerling Indonesische Taal)die zoveel goed werk verricht in Malang, mijn geboortestad waar ik tot mijn 15de jaar heb gewoond. Pak Hans en Ibu Rika moeten ook vaak lachen om de grappige dingen die jij meemaakt! Bijvoorbeeld toe je vertelde vertelde over de Mac Nasi. Ik dacht toen meteen aan onze eigen overheerlijke nasibal uit de automaat!
    Ik heb ook gelezen dat je al Bakso hebt gegeten. Dat is ook toevallig, want in het maandblad Moesson van maart 2007 staat het recept daarvan vermeld. Ik ga het beslist uitproberen. Zal wel lukken denk ik. Ik zal het recept bewaren, dan kan jij het als je in "Negeri Belanda(=Nederland)" terug bent ook maken voor familie en vrienden. De vissen die je op het pad zag liggen, laten de mensen echt in de hete zon opdrogen! Die dikke vissen worden eerst ingezouten en dan te drogen gelegd, totdat ze door en door droog zijn. De lekkernij heet "Ikan asin". Meestal wordt het bij de witte rijst gegeten met "Sayur asem" (= een groentegerecht van "Kacang panjang" (= vergelijkbaar met "Kouseband" die we uit Suriname importeren. Die "Ikan asin" (ook verkrijgbaar bij onze Toko Melati in Groningen) en "Sayur asem" zal ik je wel laten proeven als je weer terug bent in Groningen! De sambal trasi mag daar uiteraard niet bij ontbreken!
    Jij vroeg ook om een suggestie voor een Engelstalig liedje. Ik weet niet welke klas van die "sekolah dasar" het liedje moeten instuderen. Misschien is "My Bonnie is over the ocean" wel leuk! Simpele tekst en leuke melodie. Je kent het beslist ook wel (anders de tekst even via Google opzoeken!).
    Over mijn oude schoolvriend Edy Sugiarto nog even het volgende. Edy Sugiarto heeft ongeveer mijn leeftijd (68 jaar). Hij heeft toen op dezelde school gezeten als ik, namelijk de S.M.P. Kristen aan de Jalan Semeru! Hij was mijn klasgenoot en maatje. Ook is hij vaak bij mij thuis op de suikeronderneming (=pabrik gula)"Kebon Agung", nabij Malang geweest. Malang is een stad met ongeveer 800.000 inwoners,dat is ± 4,5 keer het inwonertal van de gemeente Groningen. Dus het is natuurlijk dom van mij, ik had het kunnen weten dat Sugiarto daar een veel voorkomende naam is net zoals Bakker en Jansen of de Jong in Nederland. En dan wordt het inderdaad zoeken naar een naald in een hooiberg! Je verhaaltje over het hondenvlees ook gelezen, ha ha ha. Volgens de Islam zijn honden toch onreine beesten? Waarschijnlijk door de armoede en honger daartoe gedreven! Maar lach niet, ik heb het toen ik nog in Surabaya woonde, zonder het te weten ook gegeten op een verjaarsfeestje bij een Menadonese familie. In Menado (een overwegend Kristengebied)op het noordelijkste puntje van het eiland Sulawesi (=het vroegere Celebes) is hondenvlees een delicatesse.
    Het moeten bidden op de Rooms Katholieke lagere en middelbare school is voor mij ook niet vreemd. Ik heb het vroeger ook moeten doen, 's-ochtends, 12.00 uur en bij het naar huis gaan: Het onze Vader (="Bapak kami yang ada di dalam surga"). Voordat ik ga sluiten voeg ik nog een paar korte zinnen met vertaling bij.
    1) Siapa tahu satu lagu dalam bahasa Inggeris?
    Wie kent er een liedje in het Engels.
    2) Het zou voor de oudere kinderen leuk zijn als je hen vertelt dat je de tekst van het Indonesia Raya kent, dat je het van je guru Bahasa Indonesia heb moeten leren (nb: ik hoop dat je de tekst en vertaling hebt meegenomen!). Je zou het dan met de kinderen mee kunnen zingen. Dat dwingt zeker respect af!

    Siapa mau bernyanyi lagu nasional Indonesia bersama dengan saya?
    Wie wil samen met mij het Indonesisch volkslied zingen?

    3) Kesehatan penting sekali untuk semua orang.
    Gezondheid is belangrijk voor iedereen.

    4) Karena itu juga bayi dan anak-anak kecil sering kali harus diperiksa kesehatannya.
    Daarom moeten ook babies en kleine kinderen regelmatig worden onderzocht op hun gezondheid.

    5) Saya mau membantu dan memberi nasehat kepada ibu-ibu yang punya anak-anak kecil.
    Ik wil helpen en raad geven aan moeders die kleine kinderen hebben.

    De zinnetjes kan je alvast gaan oefenen met je nieuwe vriendin uit Utrecht die al iets langer in Malang verblijft! Volgende keer zal ik ook een paar Javaanse zinnetjes toevoegen!

    Salam hangat dari Pak Hans dan Ibu Rika.


  • 06 Maart 2007 - 22:36

    Fred:

    Wat is de wereld klein hè.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Malang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2007

afscheid

27 Juni 2007

foto's

25 Juni 2007

de laatste daagjes

14 Juni 2007

druk druk druk

08 Juni 2007

surabaya
laura

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 55100

Voorgaande reizen:

10 Februari 2007 - 03 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: