Bhakti Luhur - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu Bhakti Luhur - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu

Bhakti Luhur

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg laura

07 Maart 2007 | Indonesië, Malang

Zo hallo allemaal! Daar ben ik weer. Ik hoorde net dat er weer een vlieguig neergestort is in Indonesie, van Garuda Airlines. Tijdens de landing in Yogyakata, waar Jeroen woont. Hij is er nu naar toe om verslag uit te brengen! Vreselijk! En gister die aardbeving op Sumatra, ook veel doden. De rampen houden maar niet op in Indonesie! Maar het gelukkige is, dat hier in Malang alles goed is. Jullie hoeven je geen zorgen om mij te maken! Indonesie is zo vreselijk groot, als er iets in Italie gebeurt maken we ons in Nederland ook geen zorgen!

Vonochtend ben ik naar Bhakti Luhur geweest! Ik werd verwelkomd door Bu Suzy, die aardig Nederlands sprak. Ik werd naar 2 mannen gebracht die nog beter Nederlands spraken, en ik moest vertellen wat ik kwam doen! Tja, eigenlijk wist ik dat zelf niet eens, maar wou het laten afhangen van hun. Ik vertelde wat ik zoal doe in Sukun en dat we misschien kunnen gaan samenwerken. Zij zijn net een project begonnen om kinderen met een handicap te laten integreren op een gewone school. (Doof, blind of laagbegaafd) Hiervoor nodig is dat de leraren extra leren over hoe om te gaan met deze kinderen en eventuele hulpmiddelen. Soms is het nodig dat er een soort hulpjuf in de klas komt. Dit alles is goedkoper dan een kindje te laten opnemen op Bhakti Luhur. Ik heb beloofd om te gaan kijken in Sukun of er misschien zulke kinderen te vinden zijn. Ook hebben deze kinderen bijles nodig, misschien kunnen we ons kantoor beschikbaar stellen...
Daarna hebben we besproken wat ik concreet kan gaan doen, er was namelijk een Nederlandse vrouw op Bhakti luhur, die net afgelopen woensdag is weggegaan. Zij gaf Computerles aan zwakbegaafde jongeren die een soort boekhouding/administratie leren. Dat ga ik overnemen. (sommige van deze kinderen kunnen nog geen computer aan doen, dus het moet laagdrempelig) En het probleem is dat er niet zoveel computers zijn, maar er zijn ook nog ouderwetse typemachines, die ze nog gebruiken. Kan ik dus lekker mee aan de slag!
Verder zijn we wezen kijken bij de kinderen die eigenlijk helemaal niks kunnen, omdat ze te erg gehandicapt zijn. Die hebben op woensdagochtend knutselen, en alle hulp is dan welkom, want zelfs met een schaar zijn deze kinderen niet vertrouwd. Daar ga ik dus de komende weken op woensdag begeleiden! Lijkt me erg leuk om te gaan doen, die kinderen zijn erg dankbaar dat ze geholpen worden! Ook is daar een batik-afdeling waar de kinderen kunnen leren batikken. Ik ga ook les nemen! Lijkt me leuk om mijn eigen stofje te maken!
Na deze afdelingen heb ik een rondleiding gehad over het terrein en de verschillende afdelingen bekeken. Zo ben ik in een klas geweest waar blinde kindertjes engelse les kregen in Braille, ik ben in een lokaal geweest waar een doof kindje spraakles kreeg en de afdeling waar fysiotherapie is. Sommige kindertjes krijgen bewegingstherapie, om niet stijf te worden, maar zelfstandig bewegen kunnen ze niet. Maar ook kinderen die lichamelijk iets beter zijn leren er met krukken lopen ed.
Het deed me erg goed om te zien dat er voor alle kinderen met alle mogelijke handicaps/beperkingen therapie of school is. Zelfs is er een plek waar ze leren naaien of zagen, een soort sociale werkplaats... Daar zitten ook volwassen, die eigenlijk in een echte sociale werkplaats kunnen werken, maar die zijn hier niet! Ze hebben geprobeerd om deze mensen bij een regulier bedrijf te plaatsen (eventueel met subsidie) maar daar hebben bedrijven hier helemaal geen zin in. Kost allemaal moeite en die willen ze niet nemen. (aan de ene kant wel begrijpelijk want de meeste mensen hebben al moeite om hun eigen hachje te redden, maar aan de andere kant moeten die mensen die zo graag willen ook een kans krijgen) Als je dit ziet, dan merk je gewoon dat Indonesie op sommige gebieden echt nog achtergebleven is.
Maar volgende week woensdag om 8 uur begin ik als begeleidster van gehandicapten en als computerlesjuffrouw! (ha,ha, ik kan meer dan dat ik zelf ooit had gedacht!)
Tot gauw!

  • 07 Maart 2007 - 08:54

    Maudy:

    Laura, nog steeds denk ik dat het zo MOEST zijn dat je onze sites vond, het is geen toeval geweest. Wat kun je daar veel goeds doen. Ik gaf jaren ook computerles aan Senioren en het was een heerlijke tijd.
    Je weet niet half hoe ik het betreur hier te moeten zitten en geen handen te kunnen uitsteken daar waar mijn hart hoort.
    Maak er wat van zondag en laat foto's zien...
    Liefs,

  • 07 Maart 2007 - 10:33

    Oosen:

    gert en remy zijn bezig een
    carport te maken.wachten op nieuws over aardbeving en vliegongeluk genieten van jouw berichtengr

  • 07 Maart 2007 - 10:34

    Fieke:

    hee ik ga vanavond naar de dichtclub! dat gaat gewoon door op de eerste woensdag vd maand! vorige keer was de laatste keer dat ik je zag voor vertrek! xx

  • 07 Maart 2007 - 18:56

    Edith:

    Hey, homo universalis, nog even en dan ga je ook nog toneellessen geven...... xx Veel succes en plezier

  • 08 Maart 2007 - 14:07

    Pak Hans & Ibu Rika:

    Hallo Laura,
    Bakhti Luhur is een geweldige stichting die heel goed werk verricht op het gebied van revalidatie en welzijn van gehandicapte kansarme kinderen. Ik vind het heel knap van jou, dat je met de mensen van die stichting gaat samenwerken!
    Nog even het volgende voor het geval het weer hevig gaat regenen! Wat ben ik blij, dat ik je bij één van de laatste lessen BI voor je vertrek naar Indonesië nog iets heb verteld over de regentijd in Indonesië (en de meest voorkomende woordjes en korte zinnetjes die je daar vaak van de mensen zal horen in de natte moesson).
    1) Kalau cuaca buruk jangan naik gunung!
    Bij slecht weer moet je geen berg beklimmen!
    2) Kalau hujan lebat ada kemungkinan tanah longsor.
    Als het stortregent bestaat de mogelijkheid van aardverschuiving.
    3) Kalau hujan lebat semua jalan di kampung becek.
    Als het heeft gestortregent zijn alle straatjes in het dorp blubberig (=modderig, drassig).

    NB: die paar biertjes die je in de disco hebt gedronken waren zeker van die ½ liter flessen cap Bintang (= merk Bintang)de Indonesische Heineken!

    4) Kirimlah salam saya kepada semua anak (kecil) dari sekolah-sekolah dasar yang kamu kunjungi pada kunjungan kerja di Malang!
    Doe mijn groeten aan alle (kleine) kinderen van de basisscholen die jij bezoekt op werkbezoeken in Malang!

    Salam hangat dari Pak Hans dan Ibu Rika.

  • 09 Maart 2007 - 13:36

    Sieta:

    Hallo La Lau, zo te lezen heb je weinig tijd om ons te missen! Ik hoop dat het weer daar ook beter is als hier, ik kan geen regen meer zien! Nordin groeit erg hard. Met ons verder alles goed! succes met je nieuwe baantjes.. dikke kus Siet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Malang

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2007

afscheid

27 Juni 2007

foto's

25 Juni 2007

de laatste daagjes

14 Juni 2007

druk druk druk

08 Juni 2007

surabaya
laura

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 55161

Voorgaande reizen:

10 Februari 2007 - 03 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: