en weer een dag - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu en weer een dag - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu

en weer een dag

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg laura

14 Februari 2007 | Indonesië, Malang

De dagen vliegen echt voorbij. Ik kan het bijna niet geloven dat het allemaal nu echt waar is. Ik heb net lekker gemandiet, met warm water deze keer en dat is heerlijk. Kon ik mijn haren eens even goed wassen. En er is goed nieuws, de zieke poes is geholpen. Hij was echt zo ziek, zijn hele bekje was ontstoken en kon niet meer dicht en hij kon ook niet eten of drinken. Omdat er in ons huis ook een baby woont(onze lieve pansje) mocht de poes eigenlijk niet in huis, wel in de hal/schuur. Achter de auto. Maar omdat de auto er steeds uit moet werd de poes daar ook verjaagd. Zielig hoor. En eigenlijk was er geen geld voor de dierenarts, maar we konden het niet langer aanzien. Gelukkig was de dierenarts een hele aardige vent en vroeg niet veel geld voor zijn bezoekje. OOk onze andere poes, die spontaan begon te hoesten toen ie de dierenarts zag, kreeg ook een prikje tegen zijn benauwdheid. En dat alles voor Rp. 50.000. We hebben vandaag nog een probleem opgelost, namelijk de accu van de auto was stuk en daardoor moest de auto steeds aangeduwd worden. (dat mag ik niet doen hoor...) Maar we gingen dus op zoek naar een nieuwe accu, in de auto met Pipiet, haar broertje en haar vader. (vader spreekt echt alleeen maar oost-javaans (bijna niet te verstaan...) broertje spreekt een beetje van alles en Pipiet en ik kunnen al aardig communiceren) bij de garasi aangekomen bleek die dicht. Toen op zoek naar een andere, en terwijl er wel honderden zijn kun je niet zomaar bij de eerste de beste iets kopen, wat dat is weet ik nog niet precies. Maar bij een stalletje een accu gekocht voor Rp. 300.000. Die moet er nog ingezet worden... Op de terugweg hebben we nog lekkernijen gekocht, iets met gula java en kokos. Ik vond het maar niks.
Ook hebben we vandaag gemerkt dat het regentijd is. De druppels zo groot als emmers vielen naar beneden. En de hele boel overstromde natuurlijk. Na een uur hield het op en trok het water weer weg. Morgen meer... Allemaal bedankt voor jullie berichtjes!

• 14 Februari 2007 - 15:46

Corrie:

Leuk om alles zo te kunnen volgen, Laura.

• 14 Februari 2007 - 16:58

Pak Hans & Ibu Rika:

Selamat malam,
    Je verslagen van hari Selasa en hari Rabu heb ik weer aandachtig gelezen. Lekker hè al dat Indonesische fruit. Welk soort watermeloen heb je gegeten? Was het de Semangka non-biji= watermeloen zonder pitten; de semangka Taiwan = watermeloen met geel vruchtvlees of was het de Blewah (ook wel de semangka Belanda genoemd). De manggistan is ook een lekkere vrucht. Je moet handig zijn om deze vrucht open te krijgen. Je vouwt je handen, net als je gaat bidden,dan leg je de manggistan tussen je beide handpalmen en vervolgens de handen dichtknijpen. De vrucht splijt dan open en je kan de lekkere partjes eruit halen en opeten. In de komende tijd zal je de andere Indonesische vruchten leren kennen. Voor wat betreft het plaatselijke Indonesisch eten heb je het goed aangepakt Laura!. Je moet het langzaam opvoeren, want de Nederlandse maag moet echt eerst even wennen aan het Indonesisch eten (n.b. nou ja, jou kennende zal dat niet lang hoeven te duren!). Even over het autoritair optreden. Wees hier voorzichtig mee Laura, want ze zijn gauw op de teentjes getrapt! Ze zijn overgevoelig! Wees dus
    a.u.b. gepast autoritair, want als het te autoritair gebeurt, wekt het alleen maar agressie op. En dan krijg je gauw het stempel opgedrukt van "bermulut besar"(=een grote mond hebben)of "kurang ajar" (=onbeschoft)!
    V.w.b. het te laat komen dat weten we reeds van de cursus Bahasa Indonesia. De kreet "Jam karet" ken je toch noch wel?
    Naar Bali ga je eerst met de (nacht)bus van Malang naar Banyuwangi, vervolgens verder met de ferry naar de havenplaats Singaraja op Bali (via Selat Bali = Straat Bali).
    Het is aan te raden je buskaartje (= karcis bus of ticket bus) een dag voor je vertrek naar Bali te kopen of te laten reserveren bij de stasiun bis of terminal bus!
    Pas op met de kakkerlakken Laura. De aanwezigheid van kakkerlakken geeft een onhygiënische toestand aan, zoals je het ook al eerder aanhaalde. Deze vieze rotbeesten vermenigvuldigen zich snel. Ik vind het tof van die "dokter hewan" dat hij de "dua kucing" heeft genezen. Nu kunnen ze ten minste weer "ngeong". Ik ga nu maar weer sluiten, want straks om 19.30 uur Nederlandse tijd begint de cursus B.I. voor Louise, Rika en de beide heren.

Voor jou deze keer slechts een toepasselijk Indonesich spreekwoord. "Sedia payung sebelum hujan". Letterlijke vertaling: Hou je paraplu gereed voordat het regent. Betekenis van het spreekwoord is echter "Beter voorkomen dan genezen!".

Salam manis dari Pak Hans dan Ibu Rika.

• 14 Februari 2007 - 21:41

Maartje :

hey zus,

leuk om te zien dat het zo goed gaat! druk zo te zien.. Leuk dat de poes toch geholpen is!

Veel plezier nog daar.. Rustig aan hé!

Groetjes maartje

• 14 Februari 2007 - 22:11

Fred:

Garasi... een klein stukje taal geschiedenis uit de koloniale tijd. En twas hier de haile dag ook slof.

• 19 Februari 2007 - 00:35

Maudy:

al laat.. drukke soos gehad. Toen Elmo en Tineke mee naar Bedum en hier gegeten.
    Leuke foto's; en hoop dat je begint te wennen.
    Liefs MAx en Maudy