yogya/solo - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu yogya/solo - Reisverslag uit Malang, Indonesië van laura reumerman - WaarBenJij.nu

yogya/solo

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg laura

03 Mei 2007 | Indonesië, Malang

Hallo allemaal,
eindelijk ben ik weer thuis en zit in mijn vertrouwde internetcafeetje!
Eppo en Heiko hebben vorige week (donderdag) de Borobudur en de Prambanan gezien, terwijl ik met Lely, Jeroen en Hisyam de Merapi heb bekeken. We hebben een lange tocht gemaakt op de motor, door de bergen en vukanen. Een schitterende tocht. Onderweg kwamen we langs een plek waar vorig jaar een hete regen is gevallen. Dat is een bui die verhit is door de werkende vulkaan. Op de plek waar die regen is gevalllen is helemaal niks meer, de weg is verbrand en zelfs de stenen zijn gesmolten. Die regen is ongeveer 500 graden C. Maar goed, het was indrukwekkend om te zien hoe vernietigend de natuur kan zijn! 's avonds hebben we met Eppo en Heiko gegeten bij een luxe restaurant, midden tussen de rijstvelden, waar je lekker buiten kunt zien en in de verte de bliksems tussen de vulkanen ziet flitsen! Heerlijk eten en lekker een biertje erbij! De volgende dag hebben we een beetje rustig aan gedaan, beetje rondgereden en gerelaxed! 's avonds wilden we naar een ander restaurant, maar helaas was daar een besloten feestje en besloten we maar weer naar dezelfde plek als de dag ervoor te gaan! Heerlijk, echt even genieten van Europees eten!
Op zaterdag zat Yogya er al weer op voor ons. Hisyam en ik zijn 's middags nog even naar de Malioboro gereden, de grootste winkelstraat waar van alles te doen is, om oleh oleh te kopen voor Jeroen en Lely. Om te bedanken voor hun gastvrijheid! Na afscheid genomen te hebben vertrokken we met een taxi naar Solo. Ongeveer anderhalf uur rijden!
In Solo aangekomen zijn we eerst naar het festivalterrein gereden, waar het Solo dance festival zou worden gehouden! Daar ontmoetten we iedereen! Dani, Agung, Sukmana, Besur, San Hea Ha (een hele bekende koreaanse danseres) en nog wat bekenden. Een blij weerzien! Dani ging met ons mee in de taxi om een goed hotel te vinden niet ver van het festivalterrein. We vonden een erg leuk hotelletje, dat er een beetje Hippie-achtig uitzag. En niet duur en het belangrijkste: ze hadden bier! Het was er erg gezellig, er zaten mensen van allerlei nationaliteiten. En wij! Na het inchecken zijn we direct naar het festival gegaan omdat we eigelijk niks wilden missen. Helaas daar aangekomen was het al afgelopen! Nou ja, dan maar wat eten! Met Dani, Hisyam, Eppo, Heiko en ik zaten we in een gezellig tentje, waar ze wederom bier hadden! Het eten dat we bestelden liet erg lang op zich wachten. We hadden iets van een biefstukje met saus besteld, maar toen we het kregen betrokken onze hongerige gezichten. Een stukje taai vlees ter grootte van een bankpasje, met een bord vol saus. Gelukkig lagen er nog wel 2 boontjes en een stukje aardappel bij op! Daarna zijn we naar het hotel gegaan en hebben we nog een biertje gedronken. We hebben erg gelachen om Dani, die niet tegen alcohol bestand was en niet meer zo goed kon praten! De volgende ochtend zouden we naar de 1000 dansers kijken, die allemaal tegelijk zouden dansen. Volgens Agung, de organisator, begon dat zo rond 9 uur.

De volgende dag: brak en moe stond ik om kwart voor 9 op om snel te ontbijten en naar het festival te gaan. We kwamen om tien over negen in de becak aanrijden en wat kwamen we onderweg tegen, 1000 dansers... Die waren al om 7 uur begonnen! Lekker handig dus weer, maar helaas, geen 1000 dansers! Daarna zijn we Hisyam en ik lekker even in Solo geweest, de stad waar ik me helemaal thuis voel. Lekker even bij de HE gegeten (zo noemen ze in Solo een stalletje op straat waar je mie, tahu en tofu enzo kunt eten.)Ook even naar de Grandmall geweest, waar we natuurlijk al veel vaker waren geweest! Eppo en Heiko waren we kwijt geraakt, die bleken naar de tempels te zijn, die wij eerder al hadden bezocht vanuit Solo! Heerlijk even gestad! Ook even een kort bezoek gebracht aan Dani's huis, aan Dani's moeder en Nonik en haar moeder. Er was nog niks veranderd in het huis, nog steeds een bende en veel mensen. Maar wel gezellig! Toen weer naar het hotel, om te kijken of Eppo en Heiko er waren, maar nee hoor. Toen besloten we maar naar het festivalterrein te gaan om de laatste dansen niet te missen. Hiervoor waren we gelukkig te vroeg! Leuk om te zien de dansen maar echt onder de indruk was het niet. Het kwam erop neer dat voor mij het hele festival tegenviel. De eerste avond gemist, de 1000 dansers gemist en de laatste dansen middelmatig. Ook had ik me bij een festival heel iets anders voorgesteld, namelijk een doorlopend programma en dat was helemaal niet zo. Maar goed, ik heb er wel een leuke tijd om gehad hoor... Tijdens de laatste dans kwamen Eppo en Heiko ook op het festival en hebben nog even gekeken. Daarna zijn we gaan eten (afscheidsetentje) in een restaurant, een Italiaans restaurant, met leuke live-muziek! Ook hier hebben we heerlijk gegeten en zelfs een wijntje gedronken! Echt genoten! Na het eten zijn we nog even bij hotel gaan zitten, daar zaten onze grote vrienden ook weer, een Nederlander die op huwelijksreis was en een stel Australiers. Die Australiers waren een jaar met hun kinderen (7 en 10) op reis. Ze lieten die kinderen maar een beetje hun gang gaan, waardoor ze de hele dag bij de kinderen in de kampong zaten. De ouders konden dan lekker hun gang gaan... Als het etenstijd was, werd een medewerker van het hotel eropuit gestuurd met de brommer om de kinderen te gaan zoeken. Maar goed, de Aussie hadden leuke verhalen en uitgesproken meningen over alles. (en een accent om je rot om te lachen)Toen het een uur was, gingen Hisyam en ik weg. We moesten naar het grote theater, waar 24 uur lang achter elkaar gedanst werd. Fajar moest om 2 uur dansen. Toen we weggingen vroegen we nog een keer of Eppo en Heiko niet mee wilden, maar die moesten de volgende dag weer vroeg vertrekken, dus die haakten af. Uit beleefdheid vroegen we de Aussie mee en die zeiden geen nee!! De jongen van de receptie kreeg wat geld in zijn hand gedrukt om op de kinderen te passen! Wat een stel!!
Maar goed, wij naar het theater, die 2 Aussie met grote flessen bier in de taxi! Op het terrein aangekomen zag ik Fajar eindelijk weer, en direct hebben we uitgebreid gekletst en thee gedronken! Supergezellig! De dans begon veel later dan gepland, maar inmiddels zaten we al in de zaal. De Aussies wisten niet waar het hotel was dus eigenlijk moesten ze met ons mee terug. Maar op een gegeven moment konden we ze niet meer vinden. Ik ging ervan uit dat het goed was gegaan! Wij zijn uiteindelijk om 5 uur 's ochtends naar huis gegaan! Een prachtige nacht vol kunst en cultuur!
Maandag was het zover, het afscheid kwam nabij! De man van het hotel had een ticket geregeld en zou hen ook naar het vliegveld brengen! Om elf uur vertrokken ze uit het hotel!
Hisyam en ik zijn die dag nog in Solo gebleven! Nog naar het huis van Dani geweest en verder uitgerust, want dat weinig slapen was ons wel een beetje opgebroken! Ik geloof dat we de hele middag hebben geslapen. 's avonds hebben we nog gezellig wat gedronken met de mensen die ook in het hotel logeerden, engels en duitse jongeren, die in Indonesie studeren! Toen het laaste nachtje voor mij in Solo!!
Want... de volgende dag naar Surabaya!!

• 03 Mei 2007 - 11:54

Pap En Mam:

Terwijl we hier lezen over Eppo en Heiko zien we Heiko hier alweer langs rijden. Een apart idee. Zo in Indonesie, zo in Oostwold. Hoe is het trouwens afgelopen met je oplader? De groeten uit Oostwold en een dikke kus van ons. Pap en mam

• 03 Mei 2007 - 11:56

Oosen:

Sjonge,sjonge allemaal even drinken en een feestje bouwen.Mooie tijd heb je daar.Hoe is het mogelijk hè zo'n hete regen.Het is wondere wereld,mooie wereld in de tropen.
    Groetjes en een smok van ons.

• 03 Mei 2007 - 17:29

Linda:

Het feesten en biertjes drinken schiet er zo te lezen in elk geval niet bij in... Maar lijkt me erg gezellig om er weer eens samen met jou 1 op te drinken! Nog 2 maandjes!

• 04 Mei 2007 - 15:06

Floor:

Hey lieve vrouwe van de grote wereld!
    Leuk om de afgelopen belevenissen te lezen!!!! Ook leuk dat je zoveel 'trouwe' reacties krijgt, inderdaad een wondere wereld!
    Hier gaat alles z'n gang. De scholen zijn dicht deze week, dus ik zit lekker op de bank de viva te lezen!!!!!!!!!!!!!!! De ramen leken met ondertussen schoon genoeg, dus daar ben ik voor het aankomende jaar vanaf!
    Heel veel dikke zoenen van ONS!
    Floor Pieter en de rest.

• 22 Mei 2007 - 12:16

Maudy:

Deze ook nog even gelezen. Leuk dat je Fajar weer ontmoet hebt.
    Jij praat ook al zo heerlijk over eten, terwijl je aan het eten bent, komt me héél bekend voor!

Die Aussies.. oh ik vond dat een naar volk toen wij ze op Bali tegenkwamen. Onbeschaafd en altijd dronken, brrr...
    en dan te weten dat mijn allerliefste en oudste -in lengte van vriendschap dan- in Australië woont.
    Doei,